عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
حجت الاسلام قمی:
حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه جهاد تبیین امری زنانه است، گفت: خداوند جهاد را بر دوش مردان گذاشته است اما زمانی که جهاد به رویکرد روشنگری و تبیینی می‌رسد، امری زنانه است مانند آنچه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) انجام دادند.

عقیق: اولین نشست مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو از مسئولان کشور در قالب نشست‌های این مهرواره با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر امروز شنبه ۱۴ مردادماه برگزار شد.

جهاد تبیین علاج جنگ شناختی امروز است

حجت‌الاسلام قمی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات هیأت‌های مذهبی در دهه محرم، غدیر، جشن فرشته‌ها، عفاف و حجاب و کارهایی که برای اربعین و دهه پایانی ماه صفر در پیش دارند، اظهار داشت: تصور کنید سازمان تبلیغات اسلامی در حمایت از شما نمره صفر بگیرد. مقام معظم رهبری فرمودند در زمانه‌ای به سر می‌بریم که نبرد دشمن با مردم کشور، جنگ رسانه‌ای و ترکیبی است و علاجی هم جز جهاد تبیین ندارد و ایشان این را فریضه، اجتناب پذیر و واجب عینی دانستند. ایشان در کمتر از ۲ سال حدود ۲۰۰ بار این را بیان کردند و مطالبه کردند که علاج جهاد تبیین است.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرماید اساس برنامه راهبردی اسلامی تبیین است. در این مقطع می‌فرماید هجمه اصلی دشمن بیش از مسائل اقتصادی و ... در زمینه شناخت است و تنها علاج جهاد تبیین است. بعد ایشان می‌فرماید برای این جهاد تبیین که بیش از هر چیزی، کار امام حسینی و کار زینبی است، کانون و مرکز را هیأت قرار دادند.

اصل کار هیأت‌ها سیاسی و برای تبیین است

قمی گفت: اصل و اساس ذکر و یاد اهل بیت(ع) در هیأت‌ها، سیاسی و برای تبیین بوده است. کار سیدالشهدا از خطبه‌های منا، ترک مدینه، به اصطلاح رایج رها کردن حج و ... برای تبیین و روشنگری جامعه است. اصل کار هم که عصر عاشورا با تلاش حضرت زینب(س) آغاز می‌شود، تبیین و روشنگری بوده است که همه اذعان دارند که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه جریان روضه‌ها از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برای تبیین جریان حق و باطل بوده است، گفت: در زیارت عاشورا تمام این روشنگری‌ها بیان شده است. این روند تا انقلاب ما بوده است و با تبیین و روشنگری هیأت‌ها، انقلاب به ثمر رسیده است. رهبر انقلاب می‌فرماید این ویژگی شیعه است که از زیارت، مناجات و عزاداری همه با تبیین گره خورده است و اوج آن در محرم و صفر است.

جهادتبیین نیازمند لطافت و ظرافت کار زنانه است

وی ادامه داد: ذات کار هیأت حامل کار جهاد تبیین است. حال مقام معظم رهبری در این ایام از هیأت‌ها جهاد تبیین را می‌خواهد. باید بررسی کنید در این مدت برای جهاد تبیین چه کرده است.

قمی با اشاره به اینکه جهاد تبیین از نظر من امری زنانه است، گفت: خداوند جهاد را بر دوش مردان گذاشته است اما زمانی که جهاد به رویکرد روشنگری و تبیینی می‌رسد، امری زنانه است مانند آنچه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) انجام دادند، این کار نیازمند روحیه لطیف و ظریف است. اینکه هیأت کانون جهاد تبیین است، نیازمند جدی‌ گرفتن نقش زنان در هیأت است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در زمانه‌ای که نصف ذهن جامعه ما دچار هجمه شده است، حتماً زنان باید بنشینند و برای حل آنان برنامه‌ریزی کرد. برای این ضرورت باید نقش بانوان نه فقط در هوای نو بلکه در تمام برنامه‌ها اولویت قرار گیرد.

نظام اداری کشور مانع کارهاست

خانم موسوی به نمایندگی هیأت‌های زنجان با بیان اینکه خط مقدم جهاد تبیین رسانه‌ها هستند، گفت: مطالبه ما این است که حوزه هنری در تجهیز هیأت‌ها برای این جهاد تبیین چه می‌کند؟ حوزه هنری باید از نظر تجهیز و آموزش نیروی متخصص به روزرسانی شود. در سازمان تبلیغات اسلامی نیروهای خسته جای نیروهای جهادی را گرفتند که نیازمند پوست‌اندازی هستیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این باره گفت: گاهی کارهای فاخری در مجموعه حوزه هنری صورت می‌گیرد اما رسانه‌ای نمی‌شود. این روزها محصول هنری «برای ایران» درحال تولید است که توصیه می‌کنم استفاده کنید. حساب هنر و رسانه را جدا بدانید. البته مطالبه درباره حوزه هنری صحیح است اما کار حوزه صرفاً رسانه نیست.

وی افزود: در زمینه تربیت مربی هم نیازمند کار هستیم. ما به غلط عضوی از نظام اداری کشور هستیم که ضعف‌های بسیاری داریم و مانع کارهاست. اگر حس می‌کنید در هرجایی نیروی خسته می‌بینید به دلیل نظام اداری ما ۳۰-۳۵ سال باید بماند و نمی‌توان کاری کرد. تا زمانی که او هست اجازه جذب و استخدام نداریم.

اصل ورود بنیاد دعبل به عرصه خدمات درست است

حسن جعفری به نمایندگی از هیأت‌های اصفهان در این نشست گفت: سامانه بیرق بستر خوبی است اما دیر راه افتاد اما نیازمند حمایت‌های بیشتر از هیأت‌ها به خصوص مجال کوچک و استان‌های محروم هستیم.

حجت‌الاسلام قمی در پاسخ به این مطالبه گفت: اصل اینکه بنیاد دعبل و سامانه بیرق وارد عرصه خدمات به هیأت‌ها شده است، خوب می‌دانم. اینکه باید حمایت از هیأت‌های کوچک داشته باشیم حرف و نکته درستی است.

تعهد می‌دهم که نیروی جهادی وارد سازمان تبلیغات شود

جوکار دبیر شورای هماهنگی شبکه هیأت از استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: مطالبه تغییر نیروهای سازمان تبلیغات را مجدد مطرح کرد. همه واقف هستیم که به دنبال تحول و خدمات بهتر برای هیأت‌ها هستید اما در برخی از شهرها بدنه شهرها با کارها همراه نیست. گاهی مدیر استان برای اجرای کارها، بدنه همراهی ندارد.

قمی در این خصوص اظهارداشت: صادقانه از مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی راضی نیستم. این بیت حافظ را می‌خوانم: چگونه سر ز خجالت برآورم بَرِ دوست؟/ که خدمتی به سَزا برنیامد از دستم. من با شما همراه هستم که یک بدنه مجاهد می‌تواند کار جهادی میدان را پیش ببرد. برای ورود نیروی جهادی به سازمان تلاش کردم و با رئیس جمهور، سازمان اداری، مقام معظم رهبری صحبت کردم. البته که پایبندی به نظام اداری هم مهم است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای ورود نیروی کیفی و اداری جهادی که مطالبه شما بود، ایستاده‌ام و این را تعهد می‌دهم.

آیا سازمان تبلیغات اسلامی برای جهاد تبیین آرایش جنگی گرفته است؟

ارجمند از هیأت کریم اهل بیت(ع) هرمزگان در این نشست اظهار داشت: آیا سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به جنگ شناختی و رسانه‌ای دشمنان حس آرایش جنگی به خود گرفته است؟ آیا سازمان از ظرفیت‌های هیأت‌ها، مداحان و ... برای خانواده و افزایش تولید نسل برنامه شاخص، قوی و کار خواسته است؟

قمی در این خصوص اظهار داشت: تنها مجموعه‌ای هستیم که فیلم سینمایی عطرآلود برای فرزندآوری، تنها مجموعه‌ای هستیم که سریال تازه وارد برای فرزندآوری، تنها مجموعه‌ای که آلبوم موسیقی «پا به ماه»، جلسات توجیه مداحان، جلسات توجیه سخنرانان هیأت، جلسات توجیه شاعران و نوحه‌سرایان  و ... را انجام دادیم، شاید از این موارد بتوانم ۲۰۰ مورد را نام ببرم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان جمعیت ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه گرفت اما باید گزارش می‌دادند که چقدر جمعیت را افزایش دادند. زمین و ماشین برخی‌ها گرفتند اما چه تاثیری داشت؟ این موضوع هم با جهادتبیین محقق می‌شود. اگر هیأت‌ها نگویند خانواده‌ای فرزند سوم به دنیا بیاورد، ما فلان خدمات می‌دهیم، این کار پیش نمی‌رود، باید نیروهای مردمی این کار را برعهده بگیرند و به میدان بیایند.

موازی‌کاری در هیأت‌ها با شورای شبکه مرتفع شده است

صلواتیان از کانون فرهنگی تبلیغی عاکف از استان همدان در این نشست گفت: دشمن با یک محتوا در کشور ما فتنه ما ایجاد می‌کند اما آیا ما مرکز محتوایی در کشور برای تولید محتوا داریم؟ موازی‌کاری در فضای هیأت با کار جامعه ایمانی مشعر، هیأت رزمندگان و ... را چه باید کرد؟ دولت ما برای تسهیل‌گری در هیأت‌ها چه کرده است؟

قمی در این خصوص گفت: درباره موازی‌کاری‌ها در ستاد مشکل مرتفع شده است و شورای شبکه هیأت توانسته این مشکل را حل کند اما در استان‌ها هنوز نمی‌دانم چه رخ داده است. محتوای تولید شده سازمان تبلیغات باید در اختیار این جمع قرار گیرد. البته در مجموعه‌ تولیدات رسانه‌‌ای و محتوایی که بتواند مقابل کار دشمن بایستد، کم‌کاری داریم.

رشد ۷ برابری درآمد موقوفات نسبت به سال ۹۷

حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه که در بخش پایانی این نشست حضور پیدا کرده بود در پاسخ به مطالبه یک نفر از حاضران درخصوص کمک نکردن اوقاف به هیأت‌ها اظهار داشت: اجرای نیت در سال ۹۷، ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده رشد است. سازمان اوقاف با جاهای دیگر تفاوت‌هایی دارد و در صرف منابع باید ۳ نوع گزارش دهد. ما در حال شخصی‌سازی اجرای نیات هستیم. در اوقاف به تعداد موقوفات می‌توان منبع مالی داشت، به تعداد موقوفات می‌تواند اجرای نیت داشته باشد و به تعداد آن‌ها باید گزارش دهد. این ۷ برابر شدن درآمد برای احیای کمتر از ۲ هزار موقوفه است. نشان می‌دهد اگر باقی موقوفات احیا شود چقدر افزایش خواهیم داشت.

وی افزود: اجرای نیت‌های مرتبط با امام حسین(ع) دارای نیات عام و خاص است که اعلام کردم امسال با اربعین ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد. حدود ۸۰ میلیارد تومان این رقم برای اربعین است که حدود ۳۵۰ موکب ما خواهیم داشت. کارخانه یخ بالای ۵ تن در داخل و بیرون مرز ما خواهیم داشت. در شهر سامرا از  محدود موکب‌های فعال هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین